cover
Contact Name
Megan Asri Humaira
Contact Email
didaktika.tauhidi@unida.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
didaktika.tauhidi@unida.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota bogor,
Jawa barat
INDONESIA
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR
ISSN : 24424544     EISSN : 25500252     DOI : -
Didaktika Tauhidi:Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar is an Indonesian-language scientific periodicals published by the Faculty of Education twice times a year on every April and October with the submission process of manuscript is open throughout the year. All submitted manuscripts will go through the double-blind peer review and editorial review before being granted with acceptance for publication. Designed as a medium of information and scientific knowledge, Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar publishes research articles, in the area of Teaching and learning, Curriculum, Evaluation, Pedagogic of elementary school teacher, Learning innovation, Developmental psychology, Inclusive eductaion, Management of education, Guidance and counseling of elementary school teachers as well as with their development through interdisciplinary and multidisciplinary approach.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue " Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI" : 5 Documents clear
PENERAPAN NILAI-NILAI KARAKTER MELALUI PROGRAM INTRAKURIKULER DAN EKSTRAKURIKULER Nurliyah, Nurliyah; Bisri, Hasan; Hartati, Yumi
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI
Publisher : Universitas Djuanda

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (673.131 KB) | DOI: 10.30997/dt.v4i1.824

Abstract

Pendidikan karakter merupakan upaya proaktif yang dilakukan oleh lembaga formal, informal, maupun nonformal. Pendidikan karakter merupakan salah satu solusi untuk mengatasi kemerosotan moral khususnya kemerosotan moral di kalangan remaja (peserta didik). Pendidikan karakter berkaitan erat dengan pendidikan di sekolah sebagai lembaga formal. Sekolah berperan penting sebagai wahana memperteguh karakter bangsa. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan pendidikan karakter SDIT Al-Utsmaniyah. Metode penelitian ini adalah kualitatif etnografi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program pendidikan karakter dirancang melalui program intrakurikuler dan ekstrakurikuler sekolah. Kurikulum yang digunakan yaitu kurikulum dari Kemendiknas yang dipadukan dengan kurikulum Kemenag dan kurikulum khusus SDIT Al-Utsmaniyah. Stakeholder sekolah berperan penting dalam menumbuhkan nilai-nilai karakter pada peserta didik SDIT Al-Utsmaniyah. Hal ini dapat dilihat bahwa dalam menerapkan program pendidikan karakter sekolah tidak hanya melibatkan guru tetapi melibatkan seluruh yayasan, komite, tenaga kependidikan, orang tua serta masyarakat sekitar.  Kata Kunci: etnografi pendidikan, pendidikan karakter.  APLICATION OF CHARACTER VALUES THROUGH INTRACURRICULAR AND EXTRACURRICULAR PROGRAMSABSTRACTCharacter education is a proactive effort by formal, informal, and non-formal institutions. It is one of the solutions to overcome moral decline especially among teenagers (students). It is closely related to education in schools as a formal institution. Schools play an important role as a vehicle to strengthen the nations character. This study aims to find and describe character education SDIT Al-Utsmaniyah. The method of this study is qualitative ethnography. The results showed that character education programs are designed through school intra-curricular and extracurricular programs. Curriculum used is the curriculum Kemendiknas combined with the curriculum Kemenag and special curriculum SDIT Al-Utsmaniyah. School stakeholders play an important role in fostering the character values of SDIT Al-Utsmaniyah students. It can be seen that in applying the character education program, schools involved not only teachers but also all foundations, committees, education personnel, parents and the surrounding community.
METODE SOSIODRAMA BERPENGARUH TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA Agnia, Fibrina; Hayu, Wiworo Retnadi Rias
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI
Publisher : Universitas Djuanda

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (581.437 KB) | DOI: 10.30997/dt.v4i1.820

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui pengaruh metode sosiodrama terhadap peningkatan motivasi belajar siswa kelas III SDN 03 Klapanunggal pada mata pelajaran IPS. Populasi dan sampel penelitian ini adalah siswa kelas III SDN 03 Klapanunggal terdiri dari 70 siswa, 36 siswa untuk kelas kontrol dan 34 siswa untuk kelas eksperimen. Jenis penelitian yang digunakan adalah Quasi Experimental Design. Berdasarkan hasil analisis data pada uji hipotesis statistik dan independent t-test keduanya menunjukkan nilai signifikan yang sama yaitu 0,00 ≤ 0,05 yang berarti bahwa kelas eksperimen dengan penggunaan metode sosiodrama memberikan pengaruh terhadap motivasi belajar IPS dibandingkan dengan kelas kontrol. Adanya metode sosiodrama yang menyenangkan akan berpengaruh terhadap motivasi belajar siswa sehingga dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi IPS. Motivasi belajar pada kelas eksperimen lebih meningkat dibandingkan dengan kelas kontrol.Kata Kunci: IPS, metode sosiodrama, motivasi belajar. SOCIODRAMA METHOD EFFECT ON STUDENT LEARNING MOTIVATIONABSTRACTThis study was conducted to determine the influence of sociodrama method on improving students learning motivation of third grade SDN 03 Klapanunggal to social sciences. Population and sample of this research was the third grade student of SDN 03 Klapanunggal consist of 70 students, 36 students for control class and 34 students for experimental class. The type of research used is Quasi Experimental Design. Based on the results of data analysis on statistical hypothesis test and independent t test both showed the same significant value that is 0,00 ≤ 0,05 which means that the experimental class with the use of sociodrama method has influenced the social sciences learning motivation compared to the control class. The presence of a pleasant sociodrama method will influence students learning motivation so it can improve student learning outcomes on social sciences. The learning motivation in the experimental class has been increased more than the control class.
BIMBINGAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA Supriatna, Irfan; Yuliawati, Nanda Dwi; Firmansyah, Willis
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI
Publisher : Universitas Djuanda

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (558.167 KB) | DOI: 10.30997/dt.v4i1.821

Abstract

Banyak siswa masih menganggap mata pelajaran matematika sulit dan menjenuhkan, sehingga berpengaruh terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh bimbingan belajar terhadap hasil belajar matematika dengan objek penelitian dibatasi hanya terhadap bimbingan belajar sebagai variabel bebas dan hasil belajar matematika sebagai variabel terikat. Metode yang digunakan adalah observasi, wawancara, angket dan dokumentasi. Dokumentasi digunakan untuk memperoleh hasil belajar matematika dengan melihat nilai ujian akhir semester matematika di kelas VI. Penelitian menggunakan teknik sampling, populasi dalam penelitian adalah siswa kelas VI A dan VI B sebanyak 47 siswa, dan menggunakan sampel dari semua populasi. Instrumen diuji menggunakan uji validitas menggunakan rumus Product Moment dan uji reliabilitas menggunakan Alpha Cronbach diperoleh indeks sebesar 0,702. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan analisis regresi sederhana. Persamaan regresi yang diperoleh yaitu Y = 36,862 + 0,541X yang berarti peningkatan bimbingan belajar akan diikuti dengan peningkatan hasil belajar matematika, dan memiliki nilai R Square 0,571 atau 57,1% dan 42,9% ditentukan oleh faktor lain.Kata Kunci: bimbingan, hasil belajar, matematika.  TUTORING ON MATHEMATICS LEARNING OUTCOMESABSTRACTMany students still consider mathematics difficult and tedious, thus effect on the learning outcomes of mathematics. This study aims to determine the influence of tutoring on mathematics learning outcomes with the object of study limited only to the tutoring as independent variable and mathematics learning outcomes as dependent variable. The methods used are observation, interview, questionnaire and documentation. Documentation is used to obtain the learning outcomes of mathematics by looking at the final grades of mathematics in the sixth grade. The research used sampling technique, population in the study were students of grade VI A and VI B as many as 47 students, and using samples from all populations. Instruments tested using validity test using Product Moment formula and reliability test using Alpha Cronbach obtained index of 0.702. The data obtained were analyzed using simple regression analysis. The regression equation obtained is Y = 36,862 + 0,541X which means the improvement of tutoring will be followed by the increase of mathematics learning outcomes, and has R Square 0,571 or 57,1% and 42,9% determined by other factors.
MODEL PEMBELAJARAN KOLABORATIF SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL Susanti, Santi; Prasetyo, Teguh; Nasution, Syamsuddin Ali
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI
Publisher : Universitas Djuanda

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (670.141 KB) | DOI: 10.30997/dt.v4i1.822

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan pengaruh pembelajaran kolaboratif terhadap hasil belajar IPS. Salah satu faktor rendahnya hasil belajar karena pembelajaran yang masih berpusat pada pendidik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah eksperimen semu dengan desain nonequivalent control group. Penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling dengan populasi peserta didik kelas V SDN Leuwinutug 04. Hipotesis yang digunakan dengan menggunakan independent sample t-test dengan nilai sig 0,000<0,05 artinya H0 ditolak dan H1 diterima. Jadi, kesimpulan pada penelitian ini adalah pembelajaran kolaboratif berpengaruh secara signifikan terhadap hasil belajar IPS kelas V SDN Leuwinutug 04.Kata Kunci: hasil belajar, IPS, pembelajaran kolaboratif.  COLLABORATIVE LEARNING MODEL AS ALTERNATIVE LEARNING ON SOCIAL SCIENCEABSTRACTThis study aims to describe the influences of collaborative learning on social sciences learning outcomes. One of the factors of low learning outcomes due to learning that is still focused on teachers (teacher-centered learning). The method used in this study is quasi experimental with nonequivalent control group design. This study used purposive sampling technique with population of class V students of SDN Leuwinutug 04. The analysis results by using independent sample t-test showed sig value 0,00 < 0,05 means that Ho is rejected and H1 accepted. Therefore, it can be concluded that collaborative learning had significant influences on social sciences learning outcomes of class V students of SDN Leuwinutug 04.
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GARIS BILANGAN Alawiah, Novita; Ichsan, Muhammad
DIDAKTIKA TAUHIDI: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Vol 4, No 1 (2017): DIDAKTIKA TAUHIDI
Publisher : Universitas Djuanda

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (536.033 KB) | DOI: 10.30997/dt.v4i1.823

Abstract

Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk meningkatkan hasil belajar dan keaktifan belajar siswa pada mata pelajaran matematika dengan menggunakan media garis bilangan. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan model yang digunakan ialah Kemmis dan Mc Taggart. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus tindakan. Setiap siklus tindakan terdiri dari dua pertemuan. Subjek dalam penelitian ini ialah siswa kelas V SD Negeri Cibunian 01 Bogor tahun pelajaran 2016/2017 yang terdiri dari 40 siswa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini antara lain: (1) untuk mengetahui kemampuan awal siswa sebelum dimulai siklus I, digunakan tes kemampuan awal (pretest); (2) untuk mengukur hasil belajar siswa pada materi operasi hitung bilangan bulat digunakan tes pemahaman konsep yang dilakukan pada akhir tiap siklus; dan (3) untuk mengetahui keaktifan siswa dalam pembelajaran digunakan lembar observasi keaktifan siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini ialah tes, dokumentasi, dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukan bahwa dari presentase hasil belajar siswa yang pada pra siklus sebesar 45% dengan nilai rata-rata 53, pada siklus I menjadi sebesar 55% dengan nilai rata-rata 59, selanjutnya pada siklus II menjadi sebesar 87,5% dengan nilai rata-rata 70. Begitu pula dengan keaktifan siswa, terdapat peningkatan dengan persentase sebesar 70% pada siklus I, dan meningkat sebesar 77% pada siklus II. Penelitian ini memberikan kesimpulan bahwa terjadi peningkatan hasil belajar matematika dan keaktifan siswa dengan menggunakan media garis bilangan di kelas V SD Negeri Cibunian 01 Bogor.Kata Kunci: bilangan bulat, hasil belajar, media garis bilangan.  THE IMPROVEMENT EFFORTS OF MATHEMATICS LEARNING USING MEDIA LINE NUMBERSABSTRACTThe purpose of this research is to improve the learning outcomes and the learning activity of mathematics student through the medium of the number line. Type of this research is action class research (PTK) with Kemmis and Mc Taggart model. The research was conducted in two cycles of action. Each cycle consisted of two meetings action. Subject of this research are student in grade 5 State Elementary School Cibunian 01 Bogor in periode 2016/2017 which consist of 40 students. The data instrument which is used in this research are: (1) in order to investigate the initial ability before the first cycle conducted, the initial ability test is used (pretest); (2) in order to measure the study result of students on the arithmetic integer operations, the understanding of concepts test is used in the final meeting of each cycle; and (3) in order to investigate the students being active in learning class, the student activity observation sheet is used. Data collecting technique are test, documentation and observation. The data technique analysis is descriptive analysis. These results of research indicate that of the percentage of student learning outcomes in pre-cycle by 45% with an average value of 53, the first cycle of 55% with an average value of 59, then on the second cycle of 87,5% with the average value 70. Similarly, the average student activity with an increase in the percentage of 70% in the first cycle, increased in the second cycle with a percentage of 77%. This research concludes that learning outcomes and student activity in mathematics are increased by using a number line media in grade 5 State Elementary School Cibunian 01 Bogor.

Page 1 of 1 | Total Record : 5